Jak to vůbec začalo
|
Zachraňuji investici, Suvorov za zády, křup, křup
|
V březnu 2002 jsem v knihkupectví na Václaváku uviděl knihu Cycling New Zealand od Lonely Planet. Knihu jsem si prolistoval a byl jsem nadšen zejména profily některých tras. V náhlém hnutí mysli jsem knihu za 829 Kč koupil.
|
|
Cycling New Zealand vydal Lonely Planet v červenci 2000
|
|
V dalších dnech se mi to rozleželo v hlavě. Přece jenom - vyhodit 829 Kč pronic zanic se mi nechtělo. A tak, abych zachránil prvotní investici, jsem se rozhodl že pojedu. Zatím jsem žádný vícedenní výlet na kole nepodnikl a tak jsem musel nakoupit vybavení - přední a zadní nosič, 4 brašny a brašnu na spacák, stan a spací pytel. Zároveň jsem zkoušel zlanařit některého z mých kamarádů a známých, ale bez úspěchu.
|
|
Arthur's Pass Village do Greymouth. Jel jsem v opačném směru - tedy do kopce.
|
|
Vzpomněl jsem si na heslo maršále Suvorova "Těžko na cvičišti, lehce na bojišti", které mi tlačili do hlavy jako záklaďákovi na vojně. Začal jsem systematicky zlepšovat kondici, každý víkend jsem se snažil najezdit co nejvíce v kopcovitém terénu.
|
|
Při ladění formy jsem se často díval na svět s nadhledem (zde výhled z Ronova)
|
|
Výsledky se dostavily téměř vzápětí. V červnu mi prasknul rám kola, na kterém jsem měl najeto necelých 10000 km. Naštěstí na něj byla desetiletá záruka a tak mi jej bez problémů vyměnili za nový. Další adrenalinový zážitek přišel v září. Sjížděl jsem v lese z kopce a najednou začala levá část řídítek "měknout". Naštěstí jsem nepustil brzdu předního kola, kterou jsem zmirňoval rychlost sjezdu. Polovina řídítek mi zůstala v ruce, ale já ani nespadl. Před odjezdem jsem měl na kontě skoro 3500 km a věděl jsem, že jsem v laufu.
|
|
Při sjezdu v bahnitém terénu mi praskla řídítka
|
|
Zvažoval jsem i otázku, zda si vzít své kolo, nebo si je pořídit až na Novém Zélandu. Kolo s vybavením je možné buď pronajmout nebo koupit se zaručeným zpětným odkupem, kdy vám v obchodě vrátí 50% zaplacené ceny. Ceny nových kol, vhodných pro zamýšlenou cestu, se pohybují okolo 800$ až 1200$. K tomu je potřeba připočítat nosiče a brašny, které jsou na naše poměry velmi drahé - pár brašen za 130$ až 350$, nosič 75$. Pronájem kola bez vybavení by přišel okolo 100$ týdně. Nakonec jsem se rozhodl vzít vlastní kolo. Přeprava letadlem je zdarma (když nepřekročím váhu), kolo si mohu doma připravit, vyzkoušet naložení zavazadel. Navíc jsem na ně zvyklý, vyhovuje mi sedlo, a umím na něm opravit běžné závady.
|
Formality
Novozélandské vízum - od roku 2003 není potřeba. Formuláře byly na webu a tak to bylo poměrně snadné, stačilo je vyplnit, přiložit pas, potvrzení o rezervaci letenek a uvést číslo kreditní karty kvůli poplatkům. Ale pozor - pro mezipřistání v Austrálii se vyžaduje tranzitní vízum. Vyřizuje se bezplatně a na počkání, ale nejbližší australský konzulát je ve Vídni. V Čechách je vyřizuje několik cestovek za cca 700 Kč, ale trvá to několik týdnů. V pasu už musíte mít novozélandské vízum.
|