Začínám v Bolivii
Zavěšen vysoko nad Atlantikem
jsem upíjel šampus a přitom mi konečně došlo, že jsem zase na čundru. Z Prahy do Paříže to šlo hladce, pouze za kolo jsem letos musel doplatit 100 EUR, loni do Mexika do bylo jenom 50. Ale snad je to tím, že do La Paz v Bolivii je to o kousek dál než do Tijuany, je to zřejmě jiné tarifní pásmo. Zanedbal jsem odbavení on-line, nebylo žádné volné místo do uličky. Zkusil jsem to v Parízu, ale taky mi nemohli vyhovět, vše obsazeno. Let do Caracasu je vlastně nejbližší bránou do Jižní Ameriky a tak je to prý furt narvaný. Zkusil jsem klasickou fintu, obsadil jsem místo do uličky a čekal, zda nepřijde nějaký moula. Bohužel to byl zkušený holandský cesťák a tak jsem musel zalézt doprostřed čtyřky. Vypadalo to fakt černě, vedle mne mladá holka kašlala a prskala, za mnou rodina se 3 malými dětmi, které ale byly při síle a kopaly do opěradla o 106. K tomu 1,5 hodiny zpoždění, které jsme strávili v letadle. Naštěstí jsem objevil prázdné sedadlo do uličky, zeptal se stewardů a obsadil ho. Posádka léčila u cestujících stres ze zpoždění dobrým šampaňským, tak jsem si párkrát přidal a vše se náhle začalo jevit v růžovém světle.
Inovace
Zklamu všechny ty, kteří čekají, že jsem si pořídil nové kolo. To ani náhodou, nemohu opustit mého starého narezlého druha, který mne spolehlivě převezl přes více než 44 000 km zahraničních cest. Nicméně jsem povolal na inspekci mechanika par exelence a přítele mého zeťáka, Honzu Tejnora. Zatímco já se při sebemenší údržbě kola zasviním od hlavy k patě, on přijde v bílém tričku a po třech hodinách práce je tričko stále zářivě bílé. Ledaže by to bylo pracími prášky, které měl v marketinkovém referátu můj zeťák, ale nerad bych na svém webu dělal reklamu významné nadnárodní firmě.
Ale zpátky k těm inovacím. Po loňských zkušenostech s předními brašnami od Ortliebu mi bylo jasné, že nic jiného nechci. Zbavil jsem se starého vybavení, v Německu nakoupil zadní brašny, brašnu na nosič a brašnu na řídítka včetně mapníku, který fakt vypadá, že by měl být ale opravdu nepromokavý. To je vlastně jediná změna, stan, spacák, karimatka a oblečení je pořád stejné. Z pietních důvodů jsem zařadil i starý dres, který jsem měl poprvé na Aljašce před 4 roky. Pouze cyklistické sandály od Keenů jsou nový model, který se dříve nevyráběl. Je pravda, že původní sandály se vždycky po dosažení zhruba 5000 km začaly v deštích rozpadat a každý rok mi za ně vraceli v obchodě peníze. A v obavách ze zimy ve vysokých výškách Bolivie a později na jihu v Ohňové zemi jsem přidal i svetr a teplé spodky koupené po několika mrznoucích nocích v kanadském Yukonu.
Xindl
tak familiárně nazývám čtečku Amazon Kindle. Uvědomil jsem si, že průvodce pro 3 země (Bolivie, Chile, Argentina) v knižní podobě by mě zatížily více než kilogramem, zatímco čtečka včetně odolného obalu váží 40 dkg. Navíc ve variantě 3G nabízí zadarmo mobilní připojení téměř po celém světě. Takže jsem si při čekání v letadle v Paříži prohlédl české noviny na internetu. Není to sice moc komfortní, ale potěší to.
Hablo mejor Espaňol
Po loňském čundru v Mexiku jsem se donutil věnovat se trochu více španělštině. Nejdříve jsem chodil na kurs pro začátečníky do Jipky, ale byla to katastrofa. Něco tak mizernýho jsem už dlouho nezažil; po třech měsících výuky jsem nebyl schopen dát dohromady jednoduchou větu. Naučil jsem se však něco gramatiky, časování sloves a řadu slovíček. Potom jsem objevil Zjednodušenou španělštinu, český překlad amerického produktu za kulantních 250 Kč. Vzal jsem to vážně, nechal si nařezat kartičky z tvrdého papíru a naučil se asi 500 slovíček a zhruba 80 frází. Lidi sice na mně v metru zahlíželi, když jsem tam obracel kartičky a tiše špital slovíčka, ale myslím, že se to vyplatilo. Po pár sklenkách šampaňského Charles Lafitte jsem v letadle začal komunikovat výhradně španělsky a zatím mi všechno přinesli tak, jak jsem chtěl. Tak uvidíme v reálu ...
La Paz
Po 25 hodinách jsem se definitivně ocitl na zemi. Bylo půl hodiny po půlnoci, u nás 7:30. Pasové formality a proclení lidí z jednoho letadla trvalo přes hodinu. Potom jsem si ve vestibulu letiště našel koutek, kde jsem smontoval kolo a hned ho v hale odzkoušel. Nejvíc jsem se vyřádil s brašnou na řídítka. Ortlieb má unikátní systém zavěšení na lanka přetažená přes představec a řídítka. Poprvé to jde dobře, ale po (Ortliebem doporučeném) zkrácení lanka je druhá a další montáže noční můrou. Přes hodinu jsem s tím zápolil, než se mi lanko podařilo procpat do správné dírky.
Chtěl jsem se uklidnit procházkou před letištní halou, ale nešlo to, byl tam několikastupňový mráz. To víte, ve výšce nad 4000 m nejsou noci moc teplé. Uvidím, jak v tom budu stanovat v případě, že nebude kde bydlet. Ráno jsem nahodil zimní cyklistické kalhoty, hodně jsem se navlekl a vyrazil do objednaného hostelu v centru La Paz. Navigace byla snadná, najel jsem na dálnici a po ní dojel až do středu města. Mimochodem, na dálnici byla značka zakazující vjezd cyklistů, ale policajti, kterých jsem se ptal na cestu mne na ní suveréně poslali. Tady se to tak nebere. Pohodlně jsem sjel 400 výškových metrů a po 12 km se dostal do mlýnice městského provozu. Na přednost v jízdě se moc nehraje, všichni se snaží procpat a rozhoduje ten se silnějšími nervy. Auta se tlačí několik cm od sebe, mezi tím hledají skulinky chodci, všichni troubí, staré šunky smrdí a vytváří hutný smog. Silnice jsou strmé, často na kočičích hlavách a tak jsem z toho v centru slezl a kolo do hostelu potupně, ale relativně v bezpečí, dotlačil.
[La Paz] Socha u silnice z letiště do města
[La Paz] Město je hodně kopcovité, nad ním ční ještě o dost vyšší hory
[La Paz] Město je přecpané auty
Moc pamětihodností ve městě není. Těch pár kostelů z koloniální éry bylo zavřených, otevírají se pouze na mše. Město z dálky vypadá působivě rozloženo na úbočích hlubokého údolí, ale zblízka je to bída. Otlučené budovy, rozbité chodníky, špína a prach. V tom se povaluje řada místních se svými stánky. Hodně se to odehrává vsedě na chodníku nebo silnici - tu babka prodává flákoty pečeného masa z velkého igelitového pytle a strávníci to dlabou v prachu seskupeni okolo zdroje, tu se prodává pečivo, bylinky, zmrzlina nebo šlehačkové poháry, prostě cokoliv. A do toho smrdí auta. Přesto jsem obešel největší památky - katedrálu (zavřenou) a prezidentský palác na Plaza Murillo, trh čarodějnic - což je hlavně prodej různých bylinek, ale i dalších ingrediencí, které jsou potřeba ke zdejšímu pojetí léčitelství. Jsou to například sušené tukaní zobáky, sušená lamí embrya a řada dalších, mně neznámých matérií. Mezi tím se pohybují šamanští léčitelé s bílými klobouky, kteří na požádání sestaví kombinaci ingrediencí, která bude léčit vaše potíže.
Jet lag a výšková nemoc je výživná kombinace
což jsem poznal zhruba po 2 hodinách chození po městě. Do sebemenšího kopečku jsem se zadýchal, neměl jsem hlad, ani zájem o cokoliv, začala mne bolet hlava, pro mne jev neznámý. Tak jsem ve 4 odpoledne zalezl zkusmo do postele a probudil se po 16 hodinách. Pomohlo to, ale tu výšku jsem pořád cítil. Protože jsem něco takového čekal, naplánoval jsem si v La Paz 3 noci aklimatizace.
[La Paz] Prezidentský palác na Plaza Murillo
[La Paz] Na Mecrado de Hechicería (trh čarodějnic) jsou k dostání i tato sušena lamí embrya
[La Paz] Obchoduje se přímo na silnici, třeba i ve frekventované křižovatce, řidiči se vyhnou
Tiwanaku
je nejvýznamnější bolivijskou památkou. Zhruba 70 km od La Paz jsou zříceniny pyramidy a 3 chrámů vystavěné civilizací, která byla aktivní již 600 let před Kristem a před příchodem Španělů z neznámých důvodů zanikla. Lokalitu ovládli asi na sto roků Inkové. Moc se toho nezachovalo, protože Španělé velké kvádry použili pro výstavbu svých katedrál, zlaté předměty se ztratily jako první a tak zbyly pouze základy chrámů, pyramida Akapana zavalená hlínou (údajně při povodni 15 km vzdáleného jezera Titikaka) a několik obřích soch. Největší a nejznámější je Pachamama (matka Země), která je hlavním exponátem místního muzea, ve kterém je fotografování striktně zakázáno. Jedna ze soch, socha kněze, Španěly velice iritovala a chtěli ji zničit, aby potlačili vliv místního náboženství. Andezitová socha však díky kvalitnímu sopečnému materiálu s velkou příměsí železa všem pokusům o rozbití odolala. Španělé proto povolali exorcistu, který nechal vyrýt svůj znak do pravé paže a podařilo se mu poněkud poničit pravé rameno. Ale socha je nyní znovu vztyčena a udivuje svou výzdobou v podobě symbolických pum, kondorů a hadů. Je také zajímavé, že v této kultuře byla významná čísla 3 a 7. Hlavní úrovně byly 3 - podzemí barvy černé, země barvy červené a nebe barvy bílé. Číslo 7, mimo jiné počet stupňů pyramidy, představovalo stupeň duchovní úrovně. Nejnižší i nejvyšší úroveň měla stejné symbolické zvíře a byl jím kondor. Ve vykopávkách se také našly lebky deformované do oválného tvaru, na vrcholku temene měly uměle vyvrtané otvory a v nich se nalezly stopy zlatých uzávěrů (nebo špuntů, chcete-li). Otevření lebky prý pomáhalo posílit telepatické schopnosti. Lebky se cíleně deformovaly omotávkami již od dětství a vlastnictví takové lebky jednoznačně řadilo jedince k vládnoucí třídě (takže nepotřeboval rudou legitimaci, ani odznak v klopě).
Koupil jsem si zájezd s průvodcem, odvezli mne autobusem a vše jsem dostal i s výkladem ve španělštině a angličtině. Informace uvedené v předchozím odstavci pochází od místního průvodce, Lonely Planet se tím moc nezabývá. Mimochodem, výšková nemoc stále trvá, při výstupu na 18 metrů nízkou pyramidu jsem funěl jak lokomotiva. Potěšilo mne, že jsem nebyl sám a málokdo z "bílých" neodfukoval zborcen potem.
[Tiwanaku] Za monolitickou sochou kněze je vidět 5 ze 7 stupňů pyramidy Akapana
[Tiwanaku] Sluneční brána
[Tiwanaku] Templete Semisubterráneo má na stěnách vytesáno 175 tváří
[Tiwanaku] Farma na Altiplanu
Jezero Titikaka
bylo mým dalším cílem. Tuto unikátní vodní plochu o ploše 8400 čtverečních kilometrů ve výšce 3 808 m, obklopenou šestitisícovkami jsem nemohl vynechat. Zaplatil jsem zpáteční cestu autobusem do 135 km vzdálené Copabacany. Stačilo to na podívanou na jezero z okna autobusu, procházku po nábřeží a na snědení výtečného místního pstruha v jedné z mnoha restaurací. Na výlet lodí na ostrov Slunce jsem už bohužel neměl čas. Ale i samotná jízda okolo jezera byla zážitkem, kombinace členité a rozlehlé vodní plochy se šestitisícovými zasněženými vrcholy nikoho nenechá chladným.
Katedrála v Copacabaně je proslulá tím, že pokřtí ledacos. Proto si tam lidé také jezdí pokřtít své nové čtyřkolové miláčky. Auta jsou vyfiknutá, oblepená květinami, některá mají na sobě i rozměrné modely dalších aut. Po křtu je vlastníci zavezou na nábřeží, tam je polévají pivem (přece jenom šampaňské je dost drahé) a vůbec se radují, jsou dojatí a prostě mají radost. Z racionálního pohledu je to samozřejmě blbost, ale na druhou stranu, proč se neradovat, když už člověk vyhodil peníze za nový kočár (neboli el coche jak se španělsky říká autu).
[Jezero Titikaka] Jízda autobusem nabízela působivé pohledy na jezero
[Copacabana] Typická turistická loď na jezeře Tikitaka
[Copacabana] V místním kostele se křtí také automobily, nově pokřtěný automobil potom přijedou ukázat na nábřeží
[El Alto] Lidová veselice přímo na dálnici, buřinky nosí ženy běžně i ve všední dny
[El Alto] Lidová veselice zabrala jeden směr dálnice, auta se mezi nimi proplétala a výsledkem byl chaos
Po návratu domů jsem prošel všechny brašny, pohrál si s kufrem na pravé botě, který hůře vypínal a připravil se na zítřejší ostré zahájení vandru. Nejprve opět po dálnici vydupu nad 4000 m a potom se vydám po altiplanu směrem na bolivijské hlavní město Sucre. Jsem na to fakt zvědav ...
Všechno je jinak
Před odjezdem jsem udělal zkušební jízdu bez nákladu a byl jsem z toho paf. Do opravdu mírného kopce jsem lapal po dechu jak ryba po vodě. A přitom mám fakt natrénováno, 2 měsíce před odjezdem jsem denně jezdil zhruba 25 km nalačno a v testovacím kopci z Prokopáku na Dívčí hrady jsem pravidelně natrhl tričko mnohem mladším cyklistům. Teda pravidelně - bylo to dvakrát, ono tam kvůli strmému stoupání moc lidí nejezdí.
Bylo mi jasné, že takhle do toho jít nemůžu a že to chce delší aklimatizaci, a když ani ta nepomůže, tak holt budu muset z těchto nadmořských výšek vypadnout. V hostelu jsem dohodl, že mi schovají brašny a kolo (a zadarmo, tady s ničím nedělají problémy) a já nalehko s jednou brašničkou pojedu autobusem do Sucre a Potosí. Zhruba po 5 dnech se vrátím a pak už bude jasné, jestli na to má můj lety prověřený organismus nárok. Když ne, sednu na autobus a vypadnu do Chile k moři, konečně mám sebou i plavky.
Potoulal jsem se po městě, dopoledne byla na uzavřeném kusu dálnice zdravotní akce, kde mimo jiné měřili tlak a mladým dívkám na názorných tablech ukazovali jejich reprodukční orgány a kudy do nich ta pohroma v ranném věku může vniknout a půjčovaly jim třírozměrné falusy rozumné velikosti, zřejmě aby je ušetřili životního zklamání. Pak jsem nakoupil zeleninu na ohromném trhu, který obsadil také několik ulic. Večer jsem si koupil lístek na autobus do Sucre, jezdí jenom přes noc, takže neuvidím krajinu, ale ušetřím za nocleh. Konečně jsem také viděl vnitřek obou nejvýznamnějších kostelů, v neděli jsou mše a tak byly otevřené. V katedrále bylo hromadné biřmování asi 300 dětí - holky v bílých šatičkách, kluci v bílých řízách, všichni se zapálenými svícemi, pěkný a dojemný obřad. Tohle má katolická církev dobře zmáknuté.
[La Paz] V katedrále bylo první přijímání, velká sláva
[La Paz] Ani sebelepší oblečení často nepomůže získat srdce kýžené dámy
Sucre
Koupil jsem si lístek na nejdražší typ autobusů - cama (tj. postel), existují ještě semi cama a normal. Nemohl jsem si to vynachválit. Tak skvělým autobusem jsem ještě nejel. Má pouze 3 sedadla v řadě v uspořádání 2 a 1. Sedadla jsou nezvykle široká, opěradlo se dá naklonit až skoro do vodorovné polohy a ještě je možné sklápět podložku pod nohy. Seděl jsem v horním patře úplně vepředu nad řidičem a tak jsem ze začátku často vší silou mačkal pomyslný brzdový pedál. Jednak odhad vzdálenosti z té výšky klame, ale oni opravdu jezdí hodně natěsno. U nás si nedovedu představit, jak by lidé reagovali na 5 centimetrové odstupy nejen mezi auty, ale i mezi auty a chodci. Je pravda, že si tady musí člověk dávat bacha, chodec není chráněný druh jako u nás. Předvídavě jsem si sebou vzal spacák a tak jsem se při dvanáctihodinové noční jízdě krásně vyspal.
Vychvalované Sucre, je evidentně nejhezčím městem Bolivie, ale mne, rozmazleného mexickými koloniálními městy, to nechalo chladným. Přivítal jsem ale nadmořskou výšku pouhých 2750 m, ve které po funění při mírné zátěži už opravdu není ani potuchy. Ubytoval jsem se v hostelu, uvařil si oběd i večeři, protože jídlo v restauracích už mne docela leze krkem. Když jedu na kole, tak sním cokoliv a nevadí mi to, protože potřebuji energii. Už se těším, až hupsnu do sedla.
[Sucre] Jedno z mnoha krásných vnitřních atrií
Smůla, smůla, klika, smůla
Největší pamětihodností zde je Casa de la Libertad, kde byla vyhlášena bolivijská samostatnost. Také proto je Sucre hlavním městem, přestože v násobně větším La Paz jsou všechny podstatné státní úřady. Mne hlavně zajímaly dva zdejší vyhlášené kostely - katedrála a kaple Panny Marie de Gadalupe, kde je nejdražší mariánský obraz v Jižní Americe, osázený zlatem, stříbrem a drahými kameny a kostel Nuestra Seňora de la Merced, který má údajně nejkrásnější interiér v Bolívii. Kostely zde nejsou běžně přístupné, jenom při mši (asi vědí proč) a tak si turisté zaplatí mírné vstupné do muzea a při tom si mohou zároveň kostel prohlédnout.
První smůla byla, že kostel Merced je úplně uzavřen pro rekonstrukci, takže i muzeum je zavřeno. Šel jsem teda do muzea katedrály, které je spojeno s kaplí Pany Marie Guadalupské. Tam jsem čekal s několika španělsky mluvícími turisty. Okolo nás byl cvrkot, 2 paní v pracovních pláštích nosily dovnitř květinové stojany a na naše dotazy odpověděly, že máme počkat. Po půl hodině jedna z nich sundala pracovní plášť a v civilu nám oznámila, že je muzeum dnes a zítra dopoledne zavřené.
Obešel jsem ještě pár dalších památek a při cestě zpět do centra jsem zjistil, proč bylo muzeum a přístup do kaple s vyhlášeným obrazem zavřené. Právě začínalo procesí se zmíněným obrazem. Předvojem byli, neostýchám se to tak nazvat, dělostřelci, kteří kladli na každé křižovatce silné petardy. Potom procesí bíle ustrojených děvčátek s andělskými křidélky, okolo nich kněží v bílých řízách. Za nimi ukoptění chlapíci, evidentně šťastní, že to mohou dělat, se prohýbali pod tíhou ohromného obrazu. Před nimi vysoký církevní hodnostář v plné parádě i s mikulášskou holí a vedle něj paní s vysoce účinným kadidlem. A za nimi davy lidí s církevními vlajkami. Takže jsem měl kliku, že jsem ten proslavený obraz mohl vidět.
Poslední smůlou bylo to, že jedna z masivních petard mi na vzdálenost asi 30 metrů propálila mojí starou dobou windstoperovou flísku, ve které jsem na čundry jezdil od roku 2005. Ano, chtěla už vyměnit, ale mne vyhovovala. Podlepil jsem ji stříbrnou páskou a uvidím, co to udělá. Staré kamarády přece neházíme do smetí, jak se pěje v jedné přiblblé dětské písničce. Ale nakonec to byla další klika. Tohle spraví pár stokorun, ale kdyby mne to trefilo do obličeje, bylo by po čundru.
[Sucre] Obraz La Virgen de Guadalupe je bohatě zdoben stříbrem, zlatem a drahými kameny a je také náležitě těžký
[Sucre] Procesí bylo opravdu masivní
[Sucre] Velkou pozornost budila děvčátka převlečená za andílky
[Sucre] Tahle šlupka, jedna z mnohých, mi propálila windstoperovou bundu asi na vzdálenost 30 metrů. Ta auta okolo musela vypadat ...
Šikovní zloději a foťák je v piheli
Ze Sucre jsem odjel autobusem do Potosí. Poklidná jízda v pořádně kopcovité krajině, Potosí je ve výšce 4070 metrů. Díval jsem se na to okem cyklisty a byla by to dobrá makačka. Autobusové nádraží v Potosí působí jako pěst na oko, je to moderní kruhová prosklená budova a okolo jsou typické neomítnuté a roky nedostavěné baráky. Chtěl jsem si ho vyfotit, šátrám v baťůžku po foťáku, ale ten tam není. Vrátil jsem se do autobusu, prohledal ho, zeptal se řidiče, ale taky nic. Kroutil jsem nad tím hlavou, přemýšlel, kde se to mohlo stát a pak mi to došlo. Těsně před odjezdem autobusu ze Sucre přišla úředně vyhlížející paní s visačkou na krku, zkontrolovala mi lístek a že si musím dát baťůžek nahoru, dokud se autobus nerozjede. Přišlo mi to zvláštní, ale trvala na tom a tak jsem jí vyhověl. Autobus nastartoval, dovnitř vtrhla venkovanka, šla ke mně a začala se rozčilovat, že sedím na jejím místě. Za ní se tlačila uličkou další ženská. Ukázal jsem jí lístek, že sedím dobře, ona že to tedy museli poplést a že to jde řešit. Vystoupila z autobusu a už jsem jí neviděl. Ta co se za ní tlačila uličkou vystoupila také a ta mi zřejmě ten foťák z baťohu vybrala. Z Potosí fotky nebudou, v La Paz budu muset pořídit nový digitál, ach jo.
Samostatně hospodařící horníci
Potosí je známé především svými doly v hoře příhodně pojmenované Cerro Rico (bohatá hora). Obsahovala enormní množství stříbra, které financovalo Španělsko řadu desetiletí, ale Bolívie z toho moc neměla. Španělé dokonce dováželi afričany, kteří pracovali v režimu, kdy několik měsíců nevystoupili na povrch, v dole bydleli, spali, ale hlavně makali. Údajně v dolech zahynulo 8 miliónů horníků.
Dneska už je stříbra pomálu, těží se olovo, zinek, cín. Řada horníků pracuje samostatně, mají v hoře svůj "claim", chodí do práce kdy chtějí, vše si musí koupit (dynamit, rozbušky, nástroje) a vytěženou rudu odnášejí z dolu v batohu na zádech. Z výtěžku potom odvádějí určité procento za použití státního majetku - tedy dolu. Horníci, kteří pracují v družstvech jsou na tom lépe v tom, že si mohou dovolit více mechanizace, zase ale odvádějí nejen státu, ale i družstvu. Nicméně v obou případech je těžba primitivní, díry pro dynamit se často vysekávají ručně, družstva mívají i sbíječky. Ruda se většinou odváží na ručně tlačených vozících a nebo nosí na zádech. Podmínky v dolech jsou dost hrozné, nízké a úzké křivolaké chodbičky (horníci sledují žílu kovu), spousta prachu (silikóza je běžné onemocnění déle pracujících horníků) a vedro až 35 stupňů v nižších patrech, a to všechno ve výšce nad 4100 metrů nad mořem.
Cestovní agentury nabízejí prohlídky, kdy se turisté dostanou do dolu, ve kterém se běžně pracuje a mohou sledovat horníky při práci. Není to drahé (cca 200 Kč), ale není to pro každého. Chodbičky jsou těsné, často se leze po čtyřech, do nejnižšího patra jsme se spouštěli po laně a pak zase šplhali po stěně nahoru. Vedro, prach, šátek namočený vodou před ústy je nezbytný. Byly jsme 4 ve skupině, doprovázeli nás 2 průvodci, bývalí horníci. Jeden byl velmi šikovný, mluvil dobře anglicky a vedl celou prohlídku, ten druhý byl zajišťovák a vyprošťovák. Vyfasovali jsme oblečení, přilby, svítilny. Potom jsme zašli na trh a nakoupili dárky horníkům - nejlépe dynamit, rozbušky a nitrát, nebo alespoň nealko pití, cigarety a listy koky. Koupil jsem sadu s dynamitem za cca 60 Kč (dynamit, rozbuška a zápalná šňůra) . Také jsme ochutnali typickou hornickou kořalku, což je čistý líh odhadem tak 90% a je překvapivě levný.
Po prvních metrech plazení v dole jsem si říkal, proč jsi jsem troubo vlastně lezl. Založil jsem další listy koky za dáseň a začalo mne to bavit a více než 2 hodiny v podzemí jsem si fakt užíval. Dělníci v dole vůbec nejedí, kvůli prachu a tak jenom žvýkají koku. Tentokrát jich bylo v dole málo, den předtím byla oslava a tak se lízli a dneska odpoledne je fotbal, takže se jim nevyplatí jít makat na pár hodin. Nicméně s několika jsme mluvili, kolik mají dětí, jak mají bohatou žílu, jak dlouho pracují v dole, co plíce atd. A taky jsem jim samozřejmě dali dárky. Na závěr jsme si odpálili v opuštěné štole dynamit. S Derekem, anglickým doktorem byla přitom sranda. On se šíleně bál, nečekal ani na zapálení doutnáku, který hoří asi 2 minuty do odpálení, a zběsile se plazil za ohbí chodby. Tam pak ležel na zemi, hlavu v prachu. Poté, co to pšouklo, mi na můj dotaz vysvětlil, že dynamit produkuje plyny, které mohou poškodit plíce, a tak se toho chtěl vyvarovat. Jeho žena se mu za jeho zbabělost otevřeně smála.
V hostelu byly 2 Češky, Tereza půl roku studovala v Buenos Aires a Eva za ní přijela na závěrečný čundr. Jeli také do La Paz stejným nočním autobusem a tak jsme zašli na kafe a pokecali. Terezu v Argentině asi 7x okradli, ukradli jí i pas a veškeré dokumenty, nebo třeba tašku s notebookem. Nejčastěji to dělají tak, že člověka něčím polijí a pak ho při čištění a omluvách oberou. Dobrá informace, hodila se mi hned druhý den.
Nový foťák a navigace
V pátek jsem pobíhal po La Paz a sháněl foťák. Chtěl jsem zase Canon G12, ale objevil jsem pouze G10, kterou jsem měl v Japonsku a Mexiku. Už jsem s tím byl smířen, když jsem v jednom krámku objevil G12 a srdéčko mi zaplesalo. Dojednal jsem cenu, byla trochu nižší než u nás a šel ještě shánět navigaci. Potkal jsem totiž jednoho cyklistu, který přijel z oblasti, do které se chystám. Řekl mi, že bez navigace nemám šanci. Jsou tam prašné neznačené cesty, jdou třeba 3 souběžně a pak postupně odbočí, ale jak poznat po které pokračovat. Stejně tak na solných pláních nejsou žádné orientační body, prostě bez navigace to moc nejde. Takže jsem sehnal i navigaci Garmin Oregon 550, přikoupil mapu Bolivie a Chile na SD kartách, dojednal cenu.
Znal jsem celkovou cenu za foťák a navigaci (cca našich 20 000 Kč) a šel vybrat peníze do bankomatu. Ale ouvej, bankomat mi napsal, že je překročen limit. Ne můj jak jsem pochopil, ale bankomatu. Šel jsem se zeptat do banky a tam mi řekli, že většina bankomatů vydá maximálně 1000 boliviánů a to pouze jednou denně na jednu kartu. A já jich potřeboval skoro 8000. Tak jsem začal obcházet bankomaty v centru a vybíral po tisícovce. Naštěstí jsou bankomaty vždy v nikách se dveřmi na zástrčku, takže není vidět kolik vybíráte. Ovšem bankomaty vydávají tu tisícovku v mixu dvaceti a sto boliviánových bankovek, tak mi peníze začaly nadouvat kapsy. To si povšimlo několik bystrých hochů a já věděl, že mám zaděláno na problém. Vybral jsem alespoň na foťák a obezřetně šel do zhruba 1500 m vzdáleného obchodu.
Stalo se to na rušné křižovatce zaplněné trhovci. Nějaká holka mi hodila tašku pod nohy a začala mi ji tahat, a hoši okolo mi začali nadávat. Já pochopil o co jde, dal ruce na kapsy s penězi a začal řvát "policia, policia". Kapsy jsem již měl otevřené, ale peníze mi ještě nestačili vzít, tak jsem to ustál. Koupil jsem zatím jen foťák, zbytek peněz jsem vybral v sobotu a koupil navigaci. Tam mne velmi potěšilo, že se menu dalo nastavit v češtině. Původně jsem chtěl odjet už v sobotu, ale díky problémům s hotovými penězi vyjedu až v neděli.
[La Paz] Můj pokojík v hostelu byl realisticky vymalován
|