K Indickému oceánu
Sebrala mne rovnou u silnice
V Kimberley byla velká cyklistická akce a tak jsem v protisměru potkal desítky cyklistů. 30 km za městem už to přestalo a tím skončila veškerá zábava. Silnice skoro rovná, metr široká krajnice mi dodávala dostatek jistoty, fádní a nudné okolí. K tomu silný vítr oscilující mez druhou a čtvrtou hodinou, prostě nuda, nuda, šeď, šeď. Jak už jsem psal dříve, nejsem zrovna vypasen a blízkost mé limitní váhy 62 kg se projevuje intenzivním hladem při delší jízdě. Tentokrát mne donutil zastavit na odpočívadle 10 km před cílovým Hopetownem a intenzivně hrabat v brašně s jídlem.
K odpočívadlu přijela dodávka, vystoupila mladá žena a zeptala se, odkud (originálně) jsem. Řekl jsem jí to a ona, fajn, anglicky rozumíš a kam máš namířeno. Povídám, že do Hopetownu. Ona na to, tak můžeš spát u nás, máme pro tě samostatný pokoj s koupelnou, večer se u nás sejdou kamarádi, budeme grilovat a tam bys neměl chybět. V Hopetownu je blbej Caravan Park, bydlí tam samí černí homelesáci. Dala mi adresu, vysvětlila cestu. Já to zadal do GPS a za necelou hodinku už jsem byl v hostovském domku na zahradě jejich domu. Wilhelmina byla šaramantní, přátelská, velice živá a praktická žena. Její manžel Eric sympatický flegmatik původem ze Seattle, USA. Willemina se s ním seznámila v Řecku a on ji následoval do její rodné Jižní Afriky.
[Hopetown] Wilhelmina a Eric, manželé, u kterých jsem bydlel
Fakt jsem zíral. Za necelou hodinu čekali hosty na sobotní párty, Wilhelmina byla v Kimberley nakoupit a s nákupem přitáhla upoceného a zaprášeného vandráka. Eric byl asi na lecos zvyklý a tak ani neprotestoval, spíš vzbuzoval dojem, že se mu to líbí. Wilhelmina mi přinesla koš na prádlo, abych tam dal vše, co potřebuji vyprat a při tom souběžně připravovala jídlo. Eric zatím rozdělal oheň ve venkovním ohništi.
Vymluvil jsem se na to, že jdu do města fotit. Tam ale nebylo nic k vidění. Mým hlavním cílem bylo koupit něco k pití na párty. Naštěstí byl v potravinách stejný majitel jako v přilehlém Bottle Storu. Ten byl sice už zavřen, ale lahvinku Black and White za necelé kilo mi ochotně prodal. A tak jsem byl rád, že se mohu alespoň minimálně revanšovat za bezzištně poskytnuté přístřeší s plnou penzí včetně nápojů.
Party se vyvedla, skvělá grilovaná žebírka, vydatná polévka vařená asi 3 hodiny na venkovním ohni, pivko a víno. V šipkách (darts) jsem tedy rozhodně neexceloval, neboť jsem je hrál poprvé v životě. Nakonec jsem zjistil, že terč byl o 2 cm výše, než má být podle pravidel (ta byla součástí sady se šipkami) a tím jsem svůj žalostný výkon alespoň okecal. Co mne opravdu překvapilo, hodně jedli a málo pili. U nás by byla společnost po třech hodinách zhulená, tady ne. Možná je to tím, že všichni musí autem dojet domů, často na špatně přístupné farmy.
Po nudných 130 km z Kimberley po hlavní silnici jsem se rozhodl pokračovat vnitrozemím po lokálních silnicích. Ráno mne skvělě nakrmili, Eric zjistil ubytovací možnosti ve skoro 100 km vzdáleném Petrusville a Wilhelmina tam zavolala. Popsala mi cestu k farmě, ležící 4 km od silnice a sdělila překvapivě nízkou cenu 150 randů včetně snídaně. Byla neděle, všude mrtvo, pusto a na silnicích nikdo. Proto mi nevadila absence krajnice, ta dvě auta za hodinu jsem snadno ohlídal ve zpětném zrcátku. Orange River zásobuje celou oblast vodou a proto se to všechno zelená a bují. Okolo silnice zvířata, gemsboci, springboci, šakali a dokonce se objevil i ošklivý warthog.
[20 km J od Hopetown] Zemědělská krajina - díky Oranžové řece
[40 km J od Hopetown] Kaktusům se nalévají pupence, jaro je tady
Na farmě jako ve vatě
V Petrusville jsem vzal benzín do vařiče. Mezitím se stačilo objevit asi 15 kluků a několik aut s dospělými čumily. Kontrolně jsem se zeptal na ubytování v obci, ale prý tam nemám chodit, jsou tam jenom černí. A to mi řekli místní černoši - pěkní rasisti. Ještě jsem obhlédl překvapivě pěkný kostel, odmítl nabídku černých chlápků, kteří mne lákali do hospody a odjel k farmě.
[Petrusville] Takhle hezký kostel jsem zde nečekal
Dokodrcal jsem se po prašné 4 km dlouhé cestě, přivítali mne psi a poté paní farmářka. Bydlení bylo skvělé. Vlastní dům oddělený od farmy, v hale vycpané trofeje zvířat ulovených na pozemcích farmy, kuchyňka, koupelna, ložnice se 4 postelemi. A klídek, okolo zelené stromy, ptáci řvali a psi se radovali vždycky, když jsem si jich všiml. Paní farmařky jsem se zeptal, zdali bych nemohl mít večeři a kolik že by to stálo. Budeš večeřet s námi a je to v ceně 150 randů. No super. Seřídil a zkontroloval jsem kolo, dal jsem si línou dvouhodinovou vycházku a byla večeře.
[Doornfontein Farm] Mému ubytování dominovaly vycpané trofeje zvířat ulovených v okolí
Debata se zdejšími farmáři je vždycky oslavou racionálního a normálního ekonomického myšlení (ne nadarmo se říká selský rozum), stejné to bylo i panem Van der Waltem. Dotace, pokřivující zemědělskou ekonomiku v Evropě, tady nemají a tak jsou farmáři nuceni se postarat sami o sebe. Zatímco v Evropě je nejvýnosnější zemědělskou plodinou papír - vyplněný formulář na dotaci - zdejší farmáři musí pěstovat nebo chovat nejen to, čemu se v místních podmínkách daří, ale také to, co mají šanci prodat. Na této farmě pěstovali ovce na vlnu a maso a kozy, které ve velkém prodávali Indům z Durbanu. Hrozně mne bavily ty jednoduché počty, kolik hektarů je potřeba na jednu ovci v normálním období a v době sucha a podobně.
Samozřejmostí je, že si farmář odkládá část vydělaných peněz na horší časy, které zákonitě přijdou. Zde to je série několika suchých roků. Po večeři jsem si prohlédl obrazovou galerii předků, vyšisované kolorované fotografie v ozdobných rámech. Tito lidé před 140 lety založili a po sobě pojmenovali blízké městečko Petrusville. Moc příjemný večer, skvělé jídlo - domácí jehněčí kotlety a grilovaná kuřecí stehna, oboustranně příjemná a podnětná debata.
[Doornfontein Farm] Majitelé 140 let staré farmy a potomci zakladatelů města Petrusville
Gigantická snídaně
Čekalo mne 130 km do Hanoveru, snídani jsem si objednal na 7:30, abych tak nějak po osmé vyrazil. Netradičně to začalo jogurtem a mísou právě utržených jahod. Množství příborů dávalo tušit, že ještě něco přijde a tak jsem si na to v žaludku udělal rezervu. Dalším chodem byl pořádný talíř porridge (ovesné kaše), to už jsem byl tak akorát plný. Nicméně mi na stůl přistály dva velké chleby, na každém minimálně dvě míchaná vajíčka s cibulí a rajčaty, k tomu 3 krásně opečené klobásy. Vše z domácích zdrojů. Snídaně se protáhla, s paní farmářkou jsme probrali ještě několik témat, hlavně děti a vnoučata, ale naládoval jsem to do sebe s chutí.
Horší to bylo na silnici. Můj organismus dal přednost příjemnější činnosti a místo točení nohama se zabýval strávením toho ohromného přídělu kalorií. Prvních dvacet km jsem se na kole jen tak povaloval. Potom už to trochu šlo a po ujetí 70 km jsem konečně věděl, že je vše zpracováno a mohl jet jako obvykle. První hlad se nesměle ozval až po 110 km.
[Poblíž Philipstownu] Pastviny s čerpadlem
Když pizzu, tak v Hanoveru
Hanover leží na silnici 1 zhruba v polovině cesty mezi Joburgem a Capetownem. Nabídka ubytovacích kapacit je proto na tak malé městečko veliká. Přijel jsem dost pozdě, nejdříve jsem jel pomalu kvůli jídlo, potom kvůli protivětru. Zajel jsem k místnímu hotelu, zeptal se na kemping. Paní v recepci mi řekla, abych to zkusil naproti a potom, že by mohl být také jeden za pumpou u hlavní silnice. V penzionu naproti nikdo na zvonek nereagoval, já telefon nemám. Napadlo mne se zeptat v obchodě na rohu ulice. Bingo, majitelka mne hned dovedla na nádvoří penzionu, nabídla mi za kulantních 50 randů přenocování v malé tělocvičně narvané evidentně nepoužívaným vybavením posilovny a fitcentra. Záchod a sprcha byly přes trávník, skvělé bydlení. Jenom mne fascinovalo, jak to drahé vybavení evidentně nikdo nepoužívá, válely se tam štosy DVDček s cvičebními programy a doprovodnou muzikou. A paní ve svých zhruba šedesáti vypadala jako soudek a evidentně si tím vybavením nechtěla formovat postavu. Její manžel na tom byl podobně. Fakt nevím, jak by v této vesnici na něco takového sehnali klienty.
[Hanover] Místní chloubou je tento kostel
Na bydlení jsem ušetřil, nebudu vařit a jdu do restaurace. Příjemně osvěžen sedmičkou Castle Milk Stoutu, jehož 6% alkoholu výrazně zvýšilo mé komunikační sebevědomí, jsem vyrazil do místní pizzerie. Pizza byla skvělá, tenké těsto, správné suroviny, první pizza v Jižní Africe chutnající jako italská pizza. Majitelům jsem ji po zásluze pochválil. Mezitím jsme probrali mojí cestu, přidal jsem pár cestovatelských historek s medvědy a krokodýly a hospoda byla moje. Loučení bylo dojemné, rozdal jsem vizitky, se všemi hosty, včetně majitelů a personálu, jsme si potřásli pravicí a přátelsky se potlapkali. Zábavný a kaloricky vydatný večer.
Tisíce děkovných dopisů
To množství je samozřejmě nadsázka, ale když jsem se po několika dnech připojil k netu, našel jsem děkovný mail od majitelů pizzerie. Už jsem v životě prošel hodně hospod, v mládí mne dokonce z několika potupně vyhodili, ale nikdy jsem z hospody nedostal děkovný dopis. Byl jsem z toho naměkko.
[Hanover] Mail z restaurace Papa Luigi's Pizza
Posuďte sami:
Ahoj Jirko.
Děkujeme ti že jsi nás včera večer navštívil a strávil s námi nějaký čas vyprávěním o tvé fantastické cyklistické cestě Jižní Afrikou. Heather a já jsme velmi hrdí na naší malou vesnici, náš penzion a restauraci. Jsme zejména štastní, že jsi si u nás užil svou první dobrou pizzu v Jižní Africe.
Šťastné šlapání a hodně úsměvů.
Dave a Heather Pons
Z Hanoveru jsem se vydal po silnici N10 do Middelburgu, který už leží v podhůří více než 2000 metrů vysokých hor. Silnice měla nový povrch, asi metr širokou krajnici a minimální provoz. Cíl byl zhruba 100 km vzdálený, žádný maratón. Ideální podmínky, nebýt větru. Ten sílil a sílil a vrcholu dosáhl okolo poledního, kdy jsem na rovině nemohl kolo rozjet na více než 10 km za hodinu. Ta hustá melasa mne prostě nepustila. Situace se paradoxně zlepšila ve stoupání na Winterhoek Pass (1650 m). Kopec vítr trochu odclonil a tak jsem si v poměrně strmém stoupání ulevil. V Middleburgu jsem zakotvil v městském Caravan Parku. Byl jsem tam jediný turista, jinak tam měli místní dělníci postavený velký hangár, ve kterém bydleli. Správce mi řekl, ať používám dámské sprchy a toalety, že je tam čistěji. A taky tam chodila celá jeho rodina. Mne to ale bylo jedno, najedl jsem se hotového jídla ze SPARu, postavil stan, brašny nechal na kole a již v 8 večer jsem spokojeně pochrupoval. A to jsem nepotřeboval ani pivko, ani víno, pro tentokrát mi stačil zelený čaj.
[12 km S od Middelburg] Ráz krajiny se změnil, hory mají nad 2000 m
[Middelburg] Country Lodge v centru města
Policejní den
Ráno jsem našel zadní kolo prázdné. Trochu se k tomu schylovalo, neboť jsem ho musel obden dofukovat. Vyměnil jsem duši, starou nelepil, udělám to později. Zajel jsem do města, kde se mi navečer líbilo několik staveb, ale večer nebylo na focení správné světlo. Chtěl jsem vyfotit malebné průčelí policejní stanice, ale najel mi tam policajt s autem. Ukázal jsem mu rukou, ať odjede, a on na mne začal hulákat, že tam nemám co řídit dopravu, policajt že je on. Nakonec jsem mu to vysvětlil, zasmáli jsme se, on popojel a já zmáčknul spoušť.
[Middelburg] Boční průčelí policejní stanice
Silnice N9 byla ve skvělém stavu, půlmetrová krajnice mne oddělovala od provozu a tak jsem se mohl věnovat šlapání do kopce. Nebyl vítr a ani mi to nepřišlo a najednou jsem byl na vrcholku Lootsberg Pass (1760 m). Při stoupání jsem viděl zdejšího černého orla, jak mu ze zobáku visí alespoň půlmetrový had. Zastavil jsem se a pozoroval, jak se s ním v plochých spirálách snášel do údolí, tam udělal dva nízké průlety a potom měkce dosedl na trávu a pustil se do svačiny. Zbylých 60 km bylo už vlastně jen z kopce, s výjimkou Naudeberg Pass, kde bylo stoupání necelých 5 km dlouhé. Po cestě jsem našel u silnice řidičák, u něj zlatou kreditku a ještě jednu obyčejnou. V Graaff-Reinet jsem zajel na policejní stanici a odevzdal to tam. A policisté do třetice - paní vjížděla na křižovatku, proti policejní auto, začali na ní houkat. Paní vyděšeně zastavila, provinile stáhla okénko a čekala policejní kartáč, i když určitě nevěděla za co. Policista přišel k jejímu autu, zavřel jí otevřenou kapotu a ukázal, že může jet. To je tedy fakt dobrej servis.
[Průsmyk Lootsberg] Poničená pamětní deska a neponičený výhled do údolí
Graaff-Reinet
Čtvrté nejstarší město Jižní Afriky, spousta historických domů nahozených bíle se zelenými okenicemi, historie anglo-burské války a osidlování severu, výstavná katedrála v centru, za kterou by se nemuselo stydět žádné evropské město, to vše obklopeno národním parkem Camdeboo. Je to jedna z TOP 10 destinací v Jižní Africe a já si tady naplánoval odpočinek. Začal jsem ubytováním, v info centru dostal obvyklý leták s telefonními čísly, adresami a cenovou hladinou (zde neměli přímo uvedeny ceny, ale písmena A až D, A pro nejdražší bydlení). Odjel jsem do backpackeru vychvalovaném v průvodci. Nikdo tam ubytován nebyl, cena 250 randů příjemná, ale byl bych příliš propojen s rodinou, která ho vlastnila. Hned začali organizovat, kam dát kolo a tak, já na to zrovna neměl náladu. Zkusil jsem Caravan Park na kraji města, ale taky jsem ho zamítl. Potom jsem se na Caledon Street zastavil u jednoho penzionu, ale paní jsem se zřejmě nelíbil, prý má plno. Ale ukázala mi přes ulici a to bylo ono. Pokoj za 150 randů, 3 postele (s elektrickým vyhříváním), starožitný nábytek ve skvělém stavu, vlastní koupelna a záchod. V penzionu společná kuchyně s vařičem, mikrovlnkou a lednicemi. Na pokoji rychlovarná konvice, erární kafe a čaj. Kolo vůbec neřešili, správně předpokládali, že si ho dám do pokoje.
[Graaff-Reinet] Park v centru, v pozadí katedrála (Dutch Reformed Church)
[Graaff-Reinet] Katedrála (Dutch Reformed Church)
[Graaff-Reinet] Parsonage Street
[Graaff-Reinet] Opět Parsonage Street, tentokrát při západu slunce
[Graaff-Reinet] Poněkud vybydlený dům
Trochu kultury
Dopoledne jsem si zjistil informace o NP Camdeboo. Potom jsem zakoupil zlevněný lístek do všech 5 muzeí a šel se kochat kulturou. Nejvíce se mi líbilo v Reinet House, velká vila s původním zařízením, k tomu mlýn, kovárna, vinice, ve sklepích muzeum hraček. V Old Library byly zase zajímavé autentické fosilie a kopie skalních maleb. Příjemné dopoledne jsem zakončil v holičství, kde jsem si nechal oholit hlavu za poněkud nadsazených 65 randů.
[Graaff-Reinet] Muzeum Old Residency
[Graaff-Reinet] Fotografie W. Roe - otec (uprostřed) se svými čtyřmi syny
[Graaff-Reinet] Kolekce zbraní v Old Residency, lev byl uloven v Keni
Camdeboo NP
Plný síly a elánu jsem hned po sedmé ráno vyrazil do Národního parku Camdeboo. Ten ze tří stran obklopuje Graaff-Reinet a tím ještě více zvyšuje jeho atraktivitu. Jízda na kole je v parku zakázána, neboť v něm žijí buvoli, kteří jsou velmi nebezpeční a cyklistu by zřejmě roznesli na kopytech. Jedinou oblastí, kam se dá jet na kole je Valley of Desolation, které je ale ikonou celého parku a proto má smysl jet alespoň tam.
[Graaff-Reinet] Přehrada Nqweba
První atrakcí je přehrada Nqweba s malebným přepadem přebytečné vody. Přehradní jezero leží rovněž v parku a žije u něj spousta ptactva, které lze zblízka pozorovat ze břehů jezera. Ale i to je cyklistům zapovězeno. Druhou atrakcí je pomník Gideona Scheeperse, mladého burského důstojníka, který byl ve svých 24 letech odsouzen Brity k smrti a popraven. Pomník stojí 100 m od místa exekuce, to bylo původně na břehu řeky a nyní je pod vodou přehradního jezera. Ale jeho tělo stejně Britové den po popravě z hrobu vyndali a spálili na neznámém místě. Přesto nezabránili tomu, aby se stal legendou a symbolem burského odboje.
K Valley of Desolation vede úzká asfaltová cesta, místy opravdu velmi strmá. Ranger, kterému jsem platil za vstup, mi to chtěl rozmluvit a líčil mi to v černých barvách. Asi tam moc cyklistů nejezdí. Ano, bylo to hodně strmé, ale bez ranců jsem to s jistým úsilím vyjel na nejlehčí převody. Bohužel jsem při tom zapotil čerstvě vyprané oblečení, což jsem původně neměl v úmyslu. Ty nejhorší úseky jsem jel stylem cik-cak, abych trochu zmírnil strmost stoupání. Nicméně netlačil jsem ani milimetr.
[Camdeboo NP] Želva leopardí na silničce vedoucí k Valley of Desolation
[Camdeboo NP] Více než metrový had se mi přeplazil přes cestu
Na cestě se procházela želva leopardí, která měla krunýř o průměru zhruba půl metru. Nejdříve se mne bála, ale potom jí otrnulo a dokonce ke mne zamířila a asi se chtěla kamarádit. O bližší kontakt s ní jsem neměl zájem, raději jsem nasedl na kolo a odjel. Potom jsem musel na silnici párkrát silně zadupat, abych přiměl asi 1,5 metrů dlouhého žlutého hada odplazit se ze silnice.
[Camdeboo NP] Vyhlídka na Graaff-Reinet z Toposcope
[Camdeboo NP] Výhled na Spandaukop z Toposcope
První zastávkou na vrcholu bylo Toposcope. Z něj jsem měl Graaff-Reinet jako na dlani, našel jsem penzion, ve kterém jsem bydlel i všechny pamětihodnosti města. Město je malé, ale je obklopeno několika rozsáhlými townshipy s výhradně barevným obyvatelstvem.
[Camdeboo NP] Výhled na Valley of Desolation z Toposcope
[Camdeboo NP] Valley of Desolation
[Camdeboo NP] Valley of Desolation
Potom stačilo popojet jenom několik set metrů a byl jsem na vyhlídce na Valley of Desolation. Skály jsou to malebné a velice strmé, spadají kolmo dolů několik desítek metrů a pád by měl zřejmě fatální následky. Výhled z hrany skal byl ale velmi působivý. Tak jsem opatrně lavíroval v bezpečné vzdálenosti od okraje, ale většina lidí zůstávala na vyhlídce ohraničené zídkou. Na vrcholu je 45 minutový Lizard Trail, který jsem si prošel, asi jako jediný návštěvník toho dopoledne.
[Camdeboo NP] Valley of Desolation
[Camdeboo NP] Valley of Desolation
V lepší společnosti
Ve městě jsem objevil plakát inzerující večerní vystoupení nějakého písničkáře v klubu v botanické zahradě. Odpoledne jsem to našel, bylo to na konci města v komplexu kriketového a bowlingového hřiště. Takticky jsem přišel až v 8 hodin, půlhodinku po avizovaném začátku, ale ještě se nehrálo. Vstupné bylo lidových 10 randů (kurs je méně než 2,30 Kč za rand). Šokovaly mne ceny v restauraci, které připomínaly ceny v kantýně českého parlamentu. Byly totiž skoro přesně poloviční, než v restauracích ve městě. Dvojka červeného za 10, obalovaná ryba (hake) s opečenými brambory a salátem za 44 a podobně. Ceny zřejmě dotuje klub, nebo jeho bohatší členové, rozhodně je nedotují daňoví poplatníci. Přitom vstup do restaurace nebyl nijak omezen, možná jenom bílou barvou kůže, protože černý nebyl žádný z hostů, ale naopak veškerý personál. Členové klubu byli snadno k poznání, měli buď bílé šortky nebo kalhoty a klubový pruhovaný dres.
Zpěvák ze začátku nestál za moc, zpíval na hudbu z playbacku a u některých písní jsem měl dojem, že je z playbacku i zpěv. Poté, co jsem strávil výbornou večeři a ochutnal levné, ale obstojné, červené, se to obrátilo k lepšímu. Zpěvák opustil umění a začal se věnovat lidové zábavě. Dával tam staré známé fláky z šedesátých let, pár lidí tancovalo, přestože to buď neuměli, nebo už měli narušenou koordinaci. Nevydržel jsem sice až do konce, ale přesto to byl příjemně strávený večer.
[Graaff-Reinet] Zpěvák v bowlingovém a kriketovém klubu
Do Port Elizabeth jsem mohl jet buď přes Somerset East nebo přes Jansenville. Obě trasy vedly po lokálních silnicích, ta druhá mi připadala přímější. Počasí se změnilo, celé dopoledne bylo zataženo, mraky se válely pár desítek metrů nad zemí, občas mrholilo. Potom to jižní vítr (protivítr) rozfoukal a udělalo se pěkně. V Jansenville jsem zapadl do penzionu. Cena lidová - 150 randů - a to jsem měl k dispozici velkou ložnici, halu, koupelnu a kuchyň. Pídil jsem se po klíči, ale majitelka mi řekla, že se tady nic nezamyká, že má vchod monitorovaný na TV a tak abych byl v klidu. V městečku nebyla žádná pamětihodnost, pouze několik silně zhulených opilců, kteří zřejmě chtěli, aby jim opice vydržela ze soboty přes celou neděli, kdy se alkohol nesmí prodávat. Inu regulace čehokoliv je prevít a většinou mívá nezamýšlené následky.
[Jansenville] Bezvýznamné městečko ve kterém jsem přespal
Další den jsem musel dojet do 145 km vzdáleného Uitenhage, kde bylo nejbližší ubytování. Už jsem tak oraženej, že si ani neberu zásobu vody, kdybych musel přespat u silnice. Prostě těch 145 km dám a hotovo. Ubytování po cestě skutečně nebylo, ale narazil jsem na dvě hospůdky, ve kterých jsem se najedl. Z druhé jsem se nemohl dostat. Dal jsem si lehké jídlo a kafe. Nejdřív jsem popovídal s Němci, potom se Švýcary a pak se začali hlásit o slovo místní. Přijelo auto, vyfotili si kolo a šli mne vyzpovídat. Samozřejmě mě ten zájem těšil, ale měl jsem v nohách přes 100 km a 40 km před sebou. A to se na obzoru špulily další kopce. Za hodinu jsem se utrhnul a dojel zbytek.
Uitenhage
Nejprve se silnice zákeřně a nečekaně proměnila v dálnici, na kterou cyklisté nesmí. Asi po třech km jsem mohl odbočit do města, které bylo překvapivě velké, odhaduji více než 100 000 obyvatel. Ptal jsem se na kemp, ale nikdo mi nedokázal poradit. Nakonec jsem narazil na penzion. Recepce i přilehlá restaurace byly zavřené, pouze telefonní číslo. Opsal jsem ho a vydal se hledat telefonní automat. Naštěstí přišel k recepci kluk z Etiopie a řekl mi, že také čeká manažera a že každou chvíli přijede. Mezitím mi vyjmenoval všechny české fotbalisty, které znal - Rosického, Čecha a dokonce i na Pavla Nedvěda si vzpomněl. Fotbal je v Africe hodně populární. Manažer mi hned dal slevu, která se vztahovala na pobyt delší než 14 dní. I tak to bylo dost drahé - 415 randů - ale super kvalita. Skočil jsem pro překvapivě dobrou pizzu do nedalekého take away, najedl se a potom s manažerem příjemně proklábosil více než půl hodiny. Dostal jsem od něj mapu Port Elizabeth a širšího okolí a tak jsem si mohl naplánovat trasu na další den tak, abych nejel po zakázané dálnici. V Lonely Planet na Kindlu a v seznamu backpackerů Coast to Coast jsem vybral bydlení v PE (pí í), jak běžně místní říkají Port Elizabeth.
[Uitenhage] Manažer penzionu si přál vyfotit se se mnou
Snídani jsem si koupil v sousedním supermarketu Pick n Pay. Do drahého ubytování (v porovnání s tím, kde obvykle bydlím, jinak to byla celkem normální cena) patří i pořádná snídaně. Dal jsem si uzeného lososa, salátovou okurku, čerstvé bulky a na závěr jogurt. Vřele jsme se rozloučili se šéfíkem, byl to fajn chlap a já už byl zvědavý na velkou louži. Po cestě jsem potkal zdejšího cyklistu Gregoryho Yolandu, který denně trénuje na prosincový závod v Kapském městě, na který mne také pozval. Holt mi chlapci silně po šedesátce musíme jezdit denně, jinak se k té formě nedopracujeme. Gregory byl silně nábožensky založený. Vysvětlil mi, že to není samou sebou, že jsem to doposud přežil a že mne doprovází kohorta andělů. Kladl mi na srdce, abych si ve městech dával velkýho majzla na zloděje. A dodal, že se bude modlit za šťastné skončení mého výletu.
Foukal vítr síly slabší vichřice, ale to je prý zde normální. Proto mi poradil odbočit na Swartkops a až se dostanu k oceánu, vrátit se do PE. Ta první část byla skvělá, vítr ze čtyř hodin, stačilo se vhodně natočit a ani se moc nemuselo šlapat. Horší bylo těch 9 km po pobřeží do PE. Vítr byl z jedné hodiny a poryvy se mnou tak cloumaly, že jsem se obával, aby mne nestrhly pod okolo jedoucí auto. Proto jsem raději jezdil po nezpevněné krajnici tam, kde to šlo. Ve městě pak byl typický pondělní šrumec, ale navigaci jsem zvládl a už ve druhém z naplánovaných backpackerů se chytil. A protože jsem i v tom fofru stačil zahlédnout Indický oceán, mohu s klidnou myslí tuto kapitolu ukončit.
[Despatch] Gregory mi poradil méně frekventovanou trasu do Port Elizabeth a ještě se za mne bude modlit
|